Oбележавање Светског дана срца 29.09.2021

Институт “Нишка Бања” обележио је 29. септембар – Светски дан срца организовањем различитих едукативно-промотивних активности са циљем промоције значаја очувања здравља срца и крвних судова, уз поштовање свих превентивних мера које се односе на спречавање ширења заразне болести COVID-19 изазване вирусом SARS-CoV-2.

ПОВЕЖИ СЕ СРЦЕМ!

Светски дан срца је установљен 2000. године, са циљем да информише људе широм света, да су болести срца и крвних судова водећи узрок смрти. Сваке године у свету 18,6 милиона људи умре као последица болести срца и крвних судова (КВБ), а процењује се да ће до 2030. године тај број порасти на 23 милиона. Светска федерација за срце упозорава да најмање 85% превремених смртних исхода може да се спречи контролом главних фактора ризика (пушење, неправилна исхрана и физичка неактивност).
Ове године Светски дан срца, 29. септембар 2021. године обележава се под слоганом: “ПОВЕЖИ СЕ СРЦЕМ”.
Живимо у времену пандемије COVID -19 која веома оптерећује здравствене системе и подиже ниво индивидуалне одговорности за сопствено здравље и здравље целокупног друштва. Зато овог, 29. септембра, кампања поводом обележавања Светског дана срца истиче велику потребу за проналажењем алтернативних начина повезивања људи у циљу превенције и лечења КВБ.
COVID19 нарочито угрожава срчане болеснике и ставља их под двоструки ризик. С једне стране, срчани болесници су већ нарушеног здравља, а ако се инфицирају вирусом САРС-ЦоВ-2, ризик да развију тежу клиничку слику, са често фаталним исходом је већи. Према подацима Светске федерације за срце, ЦОВИЂ19 је изазвао вишеструке последице код 520 милиона људи који живе са КВБ.
Болести срца и крвних судова са учешћем од 47,3% у свим узроцима смрти, водећи су узрок умирања у Србији. Међу најзначајније факторе ризика, који су одговорни за смртност од КВБ, убрајају се повишен крвни притисак, употреба дувана, повишен ниво шећера у крви, физичка неактивност и гојазност.
Болести срца и крвних судова се могу у великој мери спречити и контролисати усвајањем здравих навика. Ево неколико активности које Ви и Ваша породица можете да предузмете:

  1. Будите физички активни сваког дана
    • Физичка активност је један од најлакших начина за унапређење здравља. Доприноси сагоревању калорија и потрошњи енергије коју уносимо храном, па тако утиче на одржавање жељене телесне тежине. Такође, смањује ниво шећера и холестерола у крви. Редовна активност доводи до смањења нивоа крвног притиска и смањује ризик од настанка обољења срца за 50%.
    • Нека Ваш циљ буде 30 минута физичке активности сваког дана.
    • Започните дан са неколико минута лаганог истезања.
    • Уколико ваше радно место подразумева доста седења, трудите се да устанете када год имате прилику, протегнете се или прошетате пар минута.
    • Заборавите на лифт. Користите степенице.
    • Уместо вожње кола на кратким релацијама, шетајте или возите бицикл.
    • Сваког дана нађите време за одлазак у шетњу.
    • Постепено повећавајте интензитет и дужину активности.
    • Уколико имате било каквих здравствених проблема, консултујте Вашег доктора пре него што почнете са физичким активностима.
  2. Здраво се храните
    • Основни принципи правилне исхране су умереност и разноврсност. Сваког дана у
    исхрани треба да буду заступљене све групе намирница. Храну припремати са мање
    масноће, избегавати пржење, а пожељни начини су печење, динстање, кување.
    • Планирајте оброке, припремите недељни јеловник и трудите се да оброци буду у исто
    време. Током дана треба имати 5 мањих оброка. Оброци треба да буду у
    одређено време, пожељно на 3-4 сата.
    • Избегавајте масну и јако засољену храну, као и храну богату шећерима.
    • Храну немојте досољавати, већ укус хране обогатите биљним зачинима.
    • Воће и поврће су идеална храна када сте у покрету. Ставите у торбу једну јабуку или банану – пријаће као ужина. Трудите се да свакога дана у јеловнику имате пет порција воћа и поврћа.
  3. Реците „не“ пушењу
    • Забраните пушење у Вашем дому.
    • Разговарајте са децом о последицама изложености дуванском диму.
    • Заштитите друге од дуванског дима. Немојте пушити у гостима, чак и ако је то дозвољено.
    • Размислите о томе шта би Вам помогло да престанете да пушите, шта ћете радити у кризним ситуацијама, ко ће вам помоћи. Направите лични план како ћете успети.
    • Запишите све разлоге због којих желите да престанете да пушите.
    • Почните да размишљате о себи као о бившем пушачу.
    • Донесите одлуку да престанете да пушите и пронађите особе које ће Вас подржати у остваривању тог циља.
  4. Контролишите здравствено стање
    • Посетите Вашег лекара да би проверили висину крвног притиска, холестерола и шећера у крви, измерили телесну тежину и одредили степен ухрањености.
    • Ваш лекар ће Вам указати на присутне ризике за настанак болести срца и крвних судова и саветовати Вас о здравим стиловима живота.

Градски портал 018-Бум радио

Тв Белами гостовање директорке у јутарњем програму

Портал Нишке вести

Тв Зона плус гостовање др Бојана Илића

Портал Јужна Србија инфо